Våra köpvillkor
§1 Allmänt
I alla angivna priser ingår moms med 25 procent om inte annat anges. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Är du under 18 år måste du ha föräldrars/målsmans tillstånd för att beställa.
§2 Betalning
Betalning sker enkelt och säkert med Payson betaltjänst. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard och alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar t ex Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.
Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.
Om Paysonfaktura
Vi erbjuder betalsättet ”Paysonfaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift på 40:-. För att kunna beställa mot faktura, måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige, samt godkännas i den kreditprövning som görs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress som du anger vid köptillfället.
Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 50 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument (gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att du skall kunna utnyttja din ångerrätt, måste du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning och komplett med alla förpackningar – också de i oskadat skick. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som står för returkostnaden. Se vidare under § 4, nedan.
Pantsättning
Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till Svea Ekonomi AB 556489-292
§3 Leverans
Eftersom smartphones är stöldbegärliga varor, skickar vi alla telefoner med rekommenderat postpaket. Du måste hämta ut och kvittera paketet hos ditt närmaste Postnordombud. Allt för din säkerhet.
Enklare tillbehör skickar vi vanligen som varubrev, direkt hem till dig. Fraktkostnaden ser du i kassan när du checkar ut.
Om du beställt en vara och ångrar dig efter vi har skickat ut din beställning måste du returnera paketet. Vi debiterar 300:- för ej uthämtade paket.
§4 Ångerrätt
Vid distanshandel har du som konsument alltid 14 dagar på dig att ångra ditt köp i enlighet med gällande konsumenträttslag. Det innebär att du får pengarna tillbaka om du inte är nöjd med varan.
Vill du utöva ångerrrätten ska du meddela oss detta inom 14 dagar från det att du eller någon av dig angiven person, tagit emot den beställda produkten (ångerfristen).
Du måste skicka ett klart och tydligt meddelande till Perifa om detta innan ångerfristen har löpt ut. Du ska i ett sådant meddelande ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, orderdatum, e-postadress och vilka produkter du vill återlämna, om beställningen innehåller flera produkter. För en smidig hantering rekommenderar vi dig att fylla i returformuläret, som du hittar under ”Reklamation/Retur”, eller om du klickar här. Du kan också välja att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram, se här.
Produkten får inte vara använd utan endast upppackad och använd minimalt för att bedöma om du är nöjd med den, alltså normalt endast en gång. Om varan har hanterats på ett sätt som inte varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion kommer vi att göra avdrag för den värdeminskning som skett. Samtliga tillbehör och packmaterial måste bifogas. Returer skall återsändas i originalförpackningar samt väl förpackade i lämpligt ytteremballage (exempelvis wellpappkartong). Eventuella transportskador till följd av bristfällig förpackning, debiteras dig som kund.
Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka det du har betalat. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.
Vid nyttjande av ångerrätten är det du själv som står för returkostnaden.Tänk på att du ansvarar för risken vid returfrakt. Risken innefattar bl a om din försändelse kommer bort under frakt. Använd därför gärna fraktsätt där försändelsen går att spåra, och spara inlämningskvittot.
Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Perifa har rätt att vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.
OBS! In-ear hörlurar omfattas inte av ångerrätten, detta av hygienskäl.
§5 Garanti/reklamation
Om ej annat anges av Perifa, omfattas alla hårdvaruprodukter av 12 månaders garanti. Tillbehör som laddningsbara batterier, laddkablar, fodral och hörlurar är förbrukningsvaror och garanteras i 3 månader (t.ex. mobiltelefonbatterier) Garantin täcker endast fabrikationsfel och inte fel som uppkommit genom att apparaten utsatts för fukt eller oaktsamt handhavande. Vatten eller fuktskador täcks inte av garantin, oavsett telefonmodell. Perifa avgör om apparaten skall bytas ut eller repareras. I händelse av byte skall utbytesapparaten vara av samma eller motsvarande utförande och skick som kundens inskickade apparat.
Vi kontrollerar och testar insända returer i enlighet med felbeskrivningen. Det är därför viktigt att den är så utförlig som möjligt. Om varan är felfri debiteras en avgift om 300:-, för att täcka våra arbetskostnader och för returen från oss. Produkten skall skickas till Perifa inom 30 dagar efter att felet har upptäckts för att garantin skall kunna åberopas.
Reklamation skall ske skriftligen på vår hemsida längst ner under fliken ”Retur/Reklamation”. Perifa skickar dig sedan ett mail med gällande returadress.
Fabriksgarantin kan ej överlåtas till annan part utan gäller endast för personen som står på kvittot eller fakturan. Kvittokopia eller ordernummer skall kunna uppvisas för att kunna göra anspråk på garantireparation.
Om du tycker att en vara som du har köpt hos oss är felaktig, men vi är av en annan uppfattning, har vi en tvist oss emellan. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se.
Vi medverkar i tvistlösningsförfarandet och följer ARN:s rekommendationer.
Det finns även möjlighet för dig att få din sak prövad via EU-kommissionen och deras plattform. Den hittar du här.
§6 Personuppgifter – GDPR
Om du har köpt en vara hos oss kommer vi att lagra dina uppgifter; namn, adress, telefonnummer, mailadress och uppgift om vilka varor du köpt, i vårt kundregister. Vi måste spara uppgifterna om du vill göra en varuretur eller göra anspråk på garanti. Inga uppgifter lämnas vidare utan används endast av oss själva.
Vill du ändra några uppgifter eller bli borttagen ur registret, är det bara att kontakta oss. När garantitiden för den vara du köpt gått ut, raderar vi också dina uppgifter från kundregistret.
Får du vårt nyhetsbrev ”Periscoop” har vi också sparat din mailadress separat för det. I varje utskick av det, går det lätt att stoppa prenumerationen om du vill. Dina uppgifter tas då också bort från mailinglistan.
§7 Force majeure
Händelser som krig, naturkatastrof, strejk, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt jämförbar händelse, utanför Perifas kontroll – vilken ej kunnat förutses – hänföres till force majeure, vilket innebär att Perifa befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal
